Näytetään tekstit, joissa on tunniste keijukaiset. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste keijukaiset. Näytä kaikki tekstit

sunnuntai 15. maaliskuuta 2020

Heipä hei!


Aurinkoisen päivän kruunuksi tulppaanikimppu ennen kuin aloitan  loruilla mitään  muuta.

Niinkuin muutama viikko sitten kertoilin puikoillani oli hyvää vauhtia valmistumassa huppari vanhemmalle pojalle. Viikko sitten sain sen valmiiksi ja melkeinpä puikoilta suoraan se myös lähti käytöön varsin tyytyväiselle omistajalleen 



Toki minun on tunnustettava, että olen  todella tyytyväinen tästä onnistuneesta neuleesta. Saamastani palautteesta päätellen tällaiselle neuleelle tuntuisi olevan kysyntää  enemmänkin. Siltikään en aio ryhtyä miettimään silmukkalukuja ja kerroksia yleiseen jakoon.  Ihan mallitilkun ja pojan  mittojen pohjalta tämän kehittelin ja niillä varmaan muutkin halukkaat pärjäävät kunhan vain ryhtyvät perusvillapaidan ohjetta soveltamaan.

Osallistuin Keijukainen KAL-yhteisneulontatempaukseen jonkin aikaa sitten, taisin mainitakin siitä edelliskerralla. Nyt  Keijukainen-sukan ohje on julkaistu ilmaisohjeena  täällä.hilppa.blogspot.com .
Tässä vielä kuvanen omasta tekeleestäni, Nallesta kolmosen puikoilla neulotusta sukkaparista.
Tosin en hykertele tyytyväisyyttäni isommin kun neule on hieman liian väljää ja epätasaistakin, mutta ehkäpä jo ensi kerralla onnistun.

Sitä seuraavaa kertaa varten hankinkin  langat paikallisesta,  ihanaakin ihanammasta Kuitukeijun Lankapuodista.
Ehkä sinisestä väristä pitävä ihminen pitää myös värivalinnastani. Se  nähdään myöhemmin.

Tänään sain valmiiksi polvisukat nuoremman pojan avokille. Lankana näissä on Magic Sock Wool, 70% villaa, 30% nylonia, ohutta ja kovin muovisen tuntuista lankaa, mutta  pehmoista  ja mukavaa neulottavaa.  Väriraportissa oli pikku heittoa, mutta raidoituksen kohdistaminen onnistui silti melko hyvin. Nämä on neulottu 2,5 mm:n puikoilla ja menekki oli 120 g. Puuttuu enää kostutus ja pingoitus. (onpa samea kuva, valitan).

Koska tyttären hupparia varten tilaamani langat eivät vielä ole tulleet, niin tässä välissä taidan pistää puikoille sormikkaat ohuesta Alpakka Silkistä. Mies on  onnistunut hukkaamaan edelliset, vain muutaman kerran käytössä olleet käsineensä - luultavati pudottanut ne jäälle pilkkireissulla. Tällä keinoinhan on käsitöiden tekemisen jatkuvuus taattu....


Pistäydyin viikolla K-raudassa katsastamassa siemen-, sipuli- ja juurakkotilanteen - keväthän painaa kuitenkin päälle jossain vaiheessa. Selviydyin omasta mielestäni aika vähillä ostoksilla, gladioluksiakaan en olisi itse ostanut kuin lilan sekoituksen, mutta mies nosti punasävyisen pussin myös kärriin. No mikäpä siinä, kyll mulle passaa.
 
Tuntuu, että olen ihan kädetön tämän blogin päivityksen kanssa. Jospa oppisin nämäkin  käytännöt täällä useammin pyörähdeltyäni.

Seuraavaan kertaan!






torstai 27. helmikuuta 2020

Aurinko lämmittää ihanasti....

..ja räystäältä tipahtelee vesipisaroita. Yöllä on ollut pikku pakkanen, melkeinpä talven kovin sellainen,  mittari näytti peräti -15 vielä aamuvarhaisella. Alkuviikolla satoi  lunta hieman ja  nyt on  maa kauttaaltaan valkoinen

Neulerintamalla ei ole tapahtunut kummempia sitten viime viikon.  Huppari on edelleen puikoilla, miehusta on neulottu ja molempia hihoja aloitettu, vielä menee jokunen päivä ennen kuin tulee valmista:

Tilasin langat  vielä kolmanteen samanlaiseen neuleeseen - Dropsin Nepal mixiä oranssina - niin tytärkin saa oman neuleensa.

Välityönä aloitin neuloa  "Keijukainen"- sukkaa. Mallin on suunnitellut Sari Suvanto ja tämä on "Keijukainen KAL" - yhteisneulontaprojekti yhteistyössä Kuitukeijun Lankapuodin kanssa. Mukana lienee hyvän matkaa toista tuhatta neulojaa. En ole koskaan osallistunut tällaiseen joten minulle  tämä on aivan uutta ja mielenkiintoista.  Ohjekaaviot julkaistaan joka toinen päivä  yhteensä viitenä päivänä. Työ näyttää tällaiselta kun kahden päivän ohjeet on neulottu: 



Työstän ohjetta Nallesta 3 mm:n puikoilla, näillä näyttäisi tulevan ohjeen mukainen koko 38-40. 
En ole ollut koskaan kovin innokas neulomaan pitsikuvioisia sukkia, mutta yritän viedä ainakin tämän sukkaparin loppuun. Onhan tämä vaihtelua  tämmöiselle perussukkien neulojalle,  mutta en ole vakuuttunut vielä tämän mallin perusteella siitä tuleeko minusta koskaan pitsisukkafania.

Tällaista tänään - nautitaan ihanasta auringosta!