ajatukseni neuloa Keijukaiset tuosta ostamastani Rellanan sukkalangasta. Ihanaa lankaahan se on, mutta kun en riittävän tarkasti tutkinut ostohetkellä, niin tuli lievä pettymys. Väriraportti näytti vyydellä huomattavasti pidemmältä mutta ihan iloista, pätkävärjättyähän se kuitenkin on. Mielestäni pätkävärjätty lanka ja pitsikuvio eivät sovi samaan neuleeseen kun kumpikaan ei silloin tule esille edukseen. Toki on myönnettävä, että aiemmin yksivärisestä Nallesta neulomani Keijukaisetkaan eivät hivele silmääni, tulos olisi ollut ehkä asteen verran parempi jos olisin neulonut ohuemmilla puikoilla. Mutta se siitä - aina ei voi onnistua, ei edes joka kerta
- vai miten se menikään.
Niin. Neuloin siis Rellanasta kahdet lyhytvartiset perussukat . Niistä tuli aivan ihanan tuntuiset pehmoiset ja keväiset, valitettavasti vain kuvan väri ei anna niille oikeutta.
Sen lisäksi että lanka on käsin värjättyä ja superwash-käsiteltyä merinoa, se on polyamidivahvisteista, joten ohuudestaan huolimatta toivon sen olevan myös kulutusta kestävää. Lankaa kului näihin kahteen pariin vaivaiset 130 g 2,5 mm:n puikoilla neuloen, joten tästä riittää vielä yhteen sukkapariin ja sen taidan laittaa puikoille saman tien. Onhan tässä karanteenikuplassa oleilussa aikaa ihan kyllästymiseen saakka, miksei sitä käyttäisi vaikka neulomiseen. Tosin, sen verran aion liikkua ihmisten ilmoilla huomenna, että käyn viemässä valmistuneet sukat postiin ja yritän siten yllättää niiden saajat.
Toivottavasti näitä aurinkoisia kevätpäiviä on jatkossakin jo ihan mielialan ylläpitämiseksi. Tämä aika on nyt meille jokaiselle varsin koettelevaa mutta koetetaan jaksaa. Kyllä tästä selvitään!
- ievastiina
....puikkojen, koukkujen, kangaspuiden,värttinän, villojen, lankojen, matonkuteiden, lehtien ja käsityökirjojen iloista sekamelskaa....joukossa muutamia sattumia myös keittiön puolelta.....
sunnuntai 22. maaliskuuta 2020
sunnuntai 15. maaliskuuta 2020
Heipä hei!
Aurinkoisen päivän kruunuksi tulppaanikimppu ennen kuin aloitan loruilla mitään muuta.
Niinkuin muutama viikko sitten kertoilin puikoillani oli hyvää vauhtia valmistumassa huppari vanhemmalle pojalle. Viikko sitten sain sen valmiiksi ja melkeinpä puikoilta suoraan se myös lähti käytöön varsin tyytyväiselle omistajalleen
Toki minun on tunnustettava, että olen todella tyytyväinen tästä onnistuneesta neuleesta. Saamastani palautteesta päätellen tällaiselle neuleelle tuntuisi olevan kysyntää enemmänkin. Siltikään en aio ryhtyä miettimään silmukkalukuja ja kerroksia yleiseen jakoon. Ihan mallitilkun ja pojan mittojen pohjalta tämän kehittelin ja niillä varmaan muutkin halukkaat pärjäävät kunhan vain ryhtyvät perusvillapaidan ohjetta soveltamaan.
Osallistuin Keijukainen KAL-yhteisneulontatempaukseen jonkin aikaa sitten, taisin mainitakin siitä edelliskerralla. Nyt Keijukainen-sukan ohje on julkaistu ilmaisohjeena täällä.hilppa.blogspot.com .
Tässä vielä kuvanen omasta tekeleestäni, Nallesta kolmosen puikoilla neulotusta sukkaparista.
Tosin en hykertele tyytyväisyyttäni isommin kun neule on hieman liian väljää ja epätasaistakin, mutta ehkäpä jo ensi kerralla onnistun.
Sitä seuraavaa kertaa varten hankinkin langat paikallisesta, ihanaakin ihanammasta Kuitukeijun Lankapuodista.
Ehkä sinisestä väristä pitävä ihminen pitää myös värivalinnastani. Se nähdään myöhemmin.
Tänään sain valmiiksi polvisukat nuoremman pojan avokille. Lankana näissä on Magic Sock Wool, 70% villaa, 30% nylonia, ohutta ja kovin muovisen tuntuista lankaa, mutta pehmoista ja mukavaa neulottavaa. Väriraportissa oli pikku heittoa, mutta raidoituksen kohdistaminen onnistui silti melko hyvin. Nämä on neulottu 2,5 mm:n puikoilla ja menekki oli 120 g. Puuttuu enää kostutus ja pingoitus. (onpa samea kuva, valitan).
Pistäydyin viikolla K-raudassa katsastamassa siemen-, sipuli- ja juurakkotilanteen - keväthän painaa kuitenkin päälle jossain vaiheessa. Selviydyin omasta mielestäni aika vähillä ostoksilla, gladioluksiakaan en olisi itse ostanut kuin lilan sekoituksen, mutta mies nosti punasävyisen pussin myös kärriin. No mikäpä siinä, kyll mulle passaa.
Tuntuu, että olen ihan kädetön tämän blogin päivityksen kanssa. Jospa oppisin nämäkin käytännöt täällä useammin pyörähdeltyäni.
Seuraavaan kertaan!
torstai 27. helmikuuta 2020
Aurinko lämmittää ihanasti....
..ja räystäältä tipahtelee vesipisaroita. Yöllä on ollut pikku pakkanen, melkeinpä talven kovin sellainen, mittari näytti peräti -15 vielä aamuvarhaisella. Alkuviikolla satoi lunta hieman ja nyt on maa kauttaaltaan valkoinen
Neulerintamalla ei ole tapahtunut kummempia sitten viime viikon. Huppari on edelleen puikoilla, miehusta on neulottu ja molempia hihoja aloitettu, vielä menee jokunen päivä ennen kuin tulee valmista:
Tilasin langat vielä kolmanteen samanlaiseen neuleeseen - Dropsin Nepal mixiä oranssina - niin tytärkin saa oman neuleensa.
Välityönä aloitin neuloa "Keijukainen"- sukkaa. Mallin on suunnitellut Sari Suvanto ja tämä on "Keijukainen KAL" - yhteisneulontaprojekti yhteistyössä Kuitukeijun Lankapuodin kanssa. Mukana lienee hyvän matkaa toista tuhatta neulojaa. En ole koskaan osallistunut tällaiseen joten minulle tämä on aivan uutta ja mielenkiintoista. Ohjekaaviot julkaistaan joka toinen päivä yhteensä viitenä päivänä. Työ näyttää tällaiselta kun kahden päivän ohjeet on neulottu:
Työstän ohjetta Nallesta 3 mm:n puikoilla, näillä näyttäisi tulevan ohjeen mukainen koko 38-40.
En ole ollut koskaan kovin innokas neulomaan pitsikuvioisia sukkia, mutta yritän viedä ainakin tämän sukkaparin loppuun. Onhan tämä vaihtelua tämmöiselle perussukkien neulojalle, mutta en ole vakuuttunut vielä tämän mallin perusteella siitä tuleeko minusta koskaan pitsisukkafania.
Tällaista tänään - nautitaan ihanasta auringosta!
Neulerintamalla ei ole tapahtunut kummempia sitten viime viikon. Huppari on edelleen puikoilla, miehusta on neulottu ja molempia hihoja aloitettu, vielä menee jokunen päivä ennen kuin tulee valmista:
Tilasin langat vielä kolmanteen samanlaiseen neuleeseen - Dropsin Nepal mixiä oranssina - niin tytärkin saa oman neuleensa.
Välityönä aloitin neuloa "Keijukainen"- sukkaa. Mallin on suunnitellut Sari Suvanto ja tämä on "Keijukainen KAL" - yhteisneulontaprojekti yhteistyössä Kuitukeijun Lankapuodin kanssa. Mukana lienee hyvän matkaa toista tuhatta neulojaa. En ole koskaan osallistunut tällaiseen joten minulle tämä on aivan uutta ja mielenkiintoista. Ohjekaaviot julkaistaan joka toinen päivä yhteensä viitenä päivänä. Työ näyttää tällaiselta kun kahden päivän ohjeet on neulottu:
Työstän ohjetta Nallesta 3 mm:n puikoilla, näillä näyttäisi tulevan ohjeen mukainen koko 38-40.
En ole ollut koskaan kovin innokas neulomaan pitsikuvioisia sukkia, mutta yritän viedä ainakin tämän sukkaparin loppuun. Onhan tämä vaihtelua tämmöiselle perussukkien neulojalle, mutta en ole vakuuttunut vielä tämän mallin perusteella siitä tuleeko minusta koskaan pitsisukkafania.
Tällaista tänään - nautitaan ihanasta auringosta!
keskiviikko 19. helmikuuta 2020
...reilusti yli kolme vuotta....
...sitten olen käynyt viimeksi päivittämässä blogiani. Nyt oli aivan pakko kokeilla vieläkö osaan käyttää koko Bloggeria kun on näin pitkä aika edellisestä käynnistä/käytöstä.
Kaikenlaista on näihin kolmeen vuoteen mahtunut. Paljon erilaisia käsitöitä ja ainakin yhtä paljon huuhaata, mistä ei ole jäänyt mitään mainittavaa.
Ehkä mainittavin työ viime vuodelta oli tämä Dropsin Alpaca Silkistä neulomani paita nuoremmalle pojalle, hän kun tuntuu neuleista tykkäävän. Tämä oli todella ihana neulottava ihan langankin puolesta, ja valmiista työstä tuli kuohkea ja kevyt (menekki 500 g kokoon L kolmosen puikoilla) joten molemminpuolista tyytyväisyyttä ei voinut mitenkään peitellä.
Tämän vuoden puolella olen neulonut muutaman sukkaparin iänikuisista jämälangoista - niitä kun tuntuu riittävän loputtomasti - ja muutamat sukat aivan täysiltä keriltäkin. Myös pipoja, sormikkaita ja kaulureita olen neulonut perheen miesväelle, tässä muutama kauluri ja pipo.
Uusia sukkalankoja ostin kyllä kilon joku aika sitten, kun en voinut vastustaa niitä ihania, mainoksessa silmiini pistäneitä värejä. Hobbii.fi:stä tilasin, kiinalaista alkuperää näyttävät olevan vyötteen perusteella, mutta haitanneeko tuo - jos ei ota tavaksi. Näistä en ole aloittanut vielä mitään, mutta ajatus ensimmäisestä tekeleestä on kypsynyt jo varsin tarkkaan.
Näiden lisäksi olen tilannut langat kahteen huppariin, molemmat ovat Dropsin Nepal mixiä (koostumus 65% villaa, 35% alpakkaa) Ensiksi - Riikka-Piikalta tilatuista, sävyltään metsä - olenkin saanut jo hupparin valmiiksi ja se on nuorimmaisella käytössä.
Kooltaan tämä on n. L, ohjeina vain mielikuvitus, mallitilkku ja pojasta otetut mitat, puikkoina 4,5 mm:n sukkapuikot hihojen aloituksissa ja muualla ChiaoGoo- pyöröpuikot, nekin 4,5 mm. Langan menekki tuohon huppariin oli 1020 g. Nuo pyöröt ovat muuten aivan mahtavat, jos kuka haluaa kokeilla niin luulen ettei tule pettymään.
Toinen samanlainen huppari on nyt parhaillaan puikoilla ja se tulee vanhemmalle pojalle hänen omilla mitoillaan vaalean harmaasta Nepal mixistä, kuvia on tarkoitukseni laittaa tänne jahka saan valmista aikaan. Tähän tilasin langat Lankatalo Tapion Kaupasta ja ne tulivat todella nopeasti
Tällaisena mitäänsanomattomana talvena on ollut henkireikä keskittyä vähän isompiin käsitöihin kun ulkona liikkuminen on jäänyt lähes olemattomaksi liukkaiden ja märkyyden vuoksi. No, nuo syyt ovat tietysti vain tekosyitä, mutta joka tapauksessa sohvan nurkka on ollut turvallinen neulomispaikka.
Ristipistotöitä olen vähän myös kyhästellyt, mutta aika vähälle ovat jääneet viimeisten kuukausien aikana. Tässä kuva yhdestä valmistuneesta edellisvuodelta
sekä tällä hetkellä keskeneräisenä työstämisvuoroaan odottelevasta
- nyt vaan ei ole malttanut pistellä... mutta jahka valmistuu niin tulee olemaan hieno talvimaisema, vaikka ite sanonkin.
Paljon, niin paljon olisi kaikenlaista kerrottavaa näiltä kolmelta vuodelta, mutta sen enempää oma aikani kuin kenenkään kiinnostus tuskin riittäisi, joten toivon että seuraavaan päivitykseeni ei kulu kolmeakaan vuotta.
Aurinkoa helmikuiseen päiväänne toivottaa ievastiina
Kaikenlaista on näihin kolmeen vuoteen mahtunut. Paljon erilaisia käsitöitä ja ainakin yhtä paljon huuhaata, mistä ei ole jäänyt mitään mainittavaa.
Ehkä mainittavin työ viime vuodelta oli tämä Dropsin Alpaca Silkistä neulomani paita nuoremmalle pojalle, hän kun tuntuu neuleista tykkäävän. Tämä oli todella ihana neulottava ihan langankin puolesta, ja valmiista työstä tuli kuohkea ja kevyt (menekki 500 g kokoon L kolmosen puikoilla) joten molemminpuolista tyytyväisyyttä ei voinut mitenkään peitellä.
Tämän vuoden puolella olen neulonut muutaman sukkaparin iänikuisista jämälangoista - niitä kun tuntuu riittävän loputtomasti - ja muutamat sukat aivan täysiltä keriltäkin. Myös pipoja, sormikkaita ja kaulureita olen neulonut perheen miesväelle, tässä muutama kauluri ja pipo.
Uusia sukkalankoja ostin kyllä kilon joku aika sitten, kun en voinut vastustaa niitä ihania, mainoksessa silmiini pistäneitä värejä. Hobbii.fi:stä tilasin, kiinalaista alkuperää näyttävät olevan vyötteen perusteella, mutta haitanneeko tuo - jos ei ota tavaksi. Näistä en ole aloittanut vielä mitään, mutta ajatus ensimmäisestä tekeleestä on kypsynyt jo varsin tarkkaan.
Näiden lisäksi olen tilannut langat kahteen huppariin, molemmat ovat Dropsin Nepal mixiä (koostumus 65% villaa, 35% alpakkaa) Ensiksi - Riikka-Piikalta tilatuista, sävyltään metsä - olenkin saanut jo hupparin valmiiksi ja se on nuorimmaisella käytössä.
Kooltaan tämä on n. L, ohjeina vain mielikuvitus, mallitilkku ja pojasta otetut mitat, puikkoina 4,5 mm:n sukkapuikot hihojen aloituksissa ja muualla ChiaoGoo- pyöröpuikot, nekin 4,5 mm. Langan menekki tuohon huppariin oli 1020 g. Nuo pyöröt ovat muuten aivan mahtavat, jos kuka haluaa kokeilla niin luulen ettei tule pettymään.
Toinen samanlainen huppari on nyt parhaillaan puikoilla ja se tulee vanhemmalle pojalle hänen omilla mitoillaan vaalean harmaasta Nepal mixistä, kuvia on tarkoitukseni laittaa tänne jahka saan valmista aikaan. Tähän tilasin langat Lankatalo Tapion Kaupasta ja ne tulivat todella nopeasti
Tällaisena mitäänsanomattomana talvena on ollut henkireikä keskittyä vähän isompiin käsitöihin kun ulkona liikkuminen on jäänyt lähes olemattomaksi liukkaiden ja märkyyden vuoksi. No, nuo syyt ovat tietysti vain tekosyitä, mutta joka tapauksessa sohvan nurkka on ollut turvallinen neulomispaikka.
Ristipistotöitä olen vähän myös kyhästellyt, mutta aika vähälle ovat jääneet viimeisten kuukausien aikana. Tässä kuva yhdestä valmistuneesta edellisvuodelta
sekä tällä hetkellä keskeneräisenä työstämisvuoroaan odottelevasta
- nyt vaan ei ole malttanut pistellä... mutta jahka valmistuu niin tulee olemaan hieno talvimaisema, vaikka ite sanonkin.
Paljon, niin paljon olisi kaikenlaista kerrottavaa näiltä kolmelta vuodelta, mutta sen enempää oma aikani kuin kenenkään kiinnostus tuskin riittäisi, joten toivon että seuraavaan päivitykseeni ei kulu kolmeakaan vuotta.
Aurinkoa helmikuiseen päiväänne toivottaa ievastiina
sunnuntai 23. lokakuuta 2016
Hui, hai! Elossa ollaan,
vaikka päivitykset ovatkin jääneet taas vähille.
Sukka-lapasprojekti edistyy nykäyksittäin. Siksipä laitankin tähän vain pari kuvaa neulottujen kasasta, eritellyt kuvat saanen tänne sitten kun olen vähän kostuttanut tekeleitäni ja saanut ne jotakuinkin esittelykuosiin. Nyt yritän saada kasan kasvamaan että on jotain mitä viedä Joulukylän myyjäisiin ja vähän muuallekin.
Pihapuuhat sain loppuun viime viikonloppuna, joten toivon todellakin että ehdin neuloa enemmän.
Pihapiirissä näyttää nyt tällaiselta. Moneen vuoteen en ole laittanut koristuksia kuistin kaiteelle talveksi, mutta kesäkukkien jäljiltä hopealehdet olivat niin hyvässä kunnossa että en raatsinut heittää niitä vielä pois vaan laitoin callunat kaveriksi. Ihan kelvolliselta näyttää:
Rappupielessä oleva obeliski sai valot tämän kuvan ottamisen jälkeen,
ja portinvartijana toimii vanha pata tämmöisine höystöineen:
Tämmöiset olivat terveiseni tällä kertaa.
Ihanaa lokakuun loppua kaikille!
- ievastiina
Sukka-lapasprojekti edistyy nykäyksittäin. Siksipä laitankin tähän vain pari kuvaa neulottujen kasasta, eritellyt kuvat saanen tänne sitten kun olen vähän kostuttanut tekeleitäni ja saanut ne jotakuinkin esittelykuosiin. Nyt yritän saada kasan kasvamaan että on jotain mitä viedä Joulukylän myyjäisiin ja vähän muuallekin.
Pihapuuhat sain loppuun viime viikonloppuna, joten toivon todellakin että ehdin neuloa enemmän.
Pihapiirissä näyttää nyt tällaiselta. Moneen vuoteen en ole laittanut koristuksia kuistin kaiteelle talveksi, mutta kesäkukkien jäljiltä hopealehdet olivat niin hyvässä kunnossa että en raatsinut heittää niitä vielä pois vaan laitoin callunat kaveriksi. Ihan kelvolliselta näyttää:
Rappupielessä oleva obeliski sai valot tämän kuvan ottamisen jälkeen,
ja portinvartijana toimii vanha pata tämmöisine höystöineen:
Tämmöiset olivat terveiseni tällä kertaa.
Ihanaa lokakuun loppua kaikille!
- ievastiina
perjantai 16. syyskuuta 2016
Puikot on kaivettu esille...
ja opettelua on ollut koko neulomistouhu kun moneen kuukauteen en ole neulonut.
Parit miesten perussukat neuloin Laurin sukkalangasta ihan oman pään mukaan ja yhdet "Oliverit" Merja Ojanperän ohjetta noudatellen. Kaikissa koko on 42 ja neuloin kolmosen puikoilla. Ja niin kuin kuvastakin näkyy niin käsiala on pahasti hakusessaan.
Myöskin Merja Ojanperän kirjan "Kauneimmat villasukat" ohjetta mukaillen neuloin naisten sukat Nallesta kokoa 38. Malli on nimeltään Helmi Orvokki, oma versioni tosin ilman helmiä ja orvokkeja. Seuraavan kerran neulon nämä ihan ohjeen mukaan Seiskasta, tulee jämäkämpi lopputulos eikä tällaiset lerput.
Muutaman lapasparinkin sain aikaan, Rockit ja Pöllöt Jorid Linvikin kirjan Den store Votteboka - ohjeella ja vanhalla, vuodelta -78 olevan Suuren Käsityökerho-lehden ohjeella Karjalan käköset.
Kaikissa lankana Nalle ja puikkokoko 2,5.
Nyt on puikoilla Karjalan Käköset l-valkoisella ja sinisellä. Saa nähdä taas tuleeko niistä käyttökelpoiset.
Mutta kunhan saan valmiiksi niin pistän tänne arvioitaviksi.
Siihen saakka hämyisiä iltoja ja ahkeria puikkoja!
- ievastiina
Parit miesten perussukat neuloin Laurin sukkalangasta ihan oman pään mukaan ja yhdet "Oliverit" Merja Ojanperän ohjetta noudatellen. Kaikissa koko on 42 ja neuloin kolmosen puikoilla. Ja niin kuin kuvastakin näkyy niin käsiala on pahasti hakusessaan.
Myöskin Merja Ojanperän kirjan "Kauneimmat villasukat" ohjetta mukaillen neuloin naisten sukat Nallesta kokoa 38. Malli on nimeltään Helmi Orvokki, oma versioni tosin ilman helmiä ja orvokkeja. Seuraavan kerran neulon nämä ihan ohjeen mukaan Seiskasta, tulee jämäkämpi lopputulos eikä tällaiset lerput.
Muutaman lapasparinkin sain aikaan, Rockit ja Pöllöt Jorid Linvikin kirjan Den store Votteboka - ohjeella ja vanhalla, vuodelta -78 olevan Suuren Käsityökerho-lehden ohjeella Karjalan käköset.
Kaikissa lankana Nalle ja puikkokoko 2,5.
Nyt on puikoilla Karjalan Käköset l-valkoisella ja sinisellä. Saa nähdä taas tuleeko niistä käyttökelpoiset.
Mutta kunhan saan valmiiksi niin pistän tänne arvioitaviksi.
Siihen saakka hämyisiä iltoja ja ahkeria puikkoja!
- ievastiina
torstai 25. elokuuta 2016
...aloittamista vaille valmista...
Tilasin viikonloppuna Novitalta vähän hypisteltävää
ja tänään ostin muutaman Lauri-sukkalankakerän K-raudasta (?), lieneekö rautalankaa kun rautakaupasta sai ...
Joka tapauksessa nyt on ryhdistäydyttävä ja ainakin sadepäivinä kaivettava puikot esille ihan tekemisen malliin. Parit lapaset ainoastaan olen saanut väsättyä, kolmannet ovat puikolla. Takkuaa tuo kirjoneule ihan kunnolla, tuntuu kuin oikeakätisellä olisi kaksi vasenta kättä..
No kai se tästä taas lähtee kun vähän potkii....
Sateen ropinaa teillekkin ken täällä vierailette!
Ievastiina
ja tänään ostin muutaman Lauri-sukkalankakerän K-raudasta (?), lieneekö rautalankaa kun rautakaupasta sai ...
Joka tapauksessa nyt on ryhdistäydyttävä ja ainakin sadepäivinä kaivettava puikot esille ihan tekemisen malliin. Parit lapaset ainoastaan olen saanut väsättyä, kolmannet ovat puikolla. Takkuaa tuo kirjoneule ihan kunnolla, tuntuu kuin oikeakätisellä olisi kaksi vasenta kättä..
No kai se tästä taas lähtee kun vähän potkii....
Sateen ropinaa teillekkin ken täällä vierailette!
Ievastiina
maanantai 1. elokuuta 2016
Elokuuta!
Kuukausi alkoi maton viimeistelyllä. Kesän aikana olen kutonut muutaman maton joista viimeisin on tässä:
Maton koko 85 x 180, loimi musta egypt. 15 säik. kalalanka, kude 2 puuvillakangasta, 1 puuvillatrikoo, tehosteraidat puuvillatrikoota, väri pinkki-vihreä-valkoinen turkoosin ja voimakkaan pinkin värisin tehosteraidoin. Tässä pohjan väritystä lähempää:
Hassua, miten tuo vihreä näyttää pinkin kanssa kudottuna aivan harmaalta - eritoten kuvassa.
Lapsenlapsi, neiti 8 v. saa tästä omaan huoneeseensa uuden maton.
Joskohan tämän tekeleen valmistuttua saisi puikot esille. Pikkuhiljalleen alkaa olla tarvetta "mummolan hätävarakopan täyttöön" ja joulumyyjäisiinkin olisi syytä aloitella jo jotain tarjolle laitettavaa. Millään ei malttaisi tulla tuolta pihalta sisälle ja asettua paikailleen muuta kuin korkeintaan pahimman sateen aikaan.
Iloista ja aurinkoista alkanutta elokuuta kaikille!
- ievastiina
Maton koko 85 x 180, loimi musta egypt. 15 säik. kalalanka, kude 2 puuvillakangasta, 1 puuvillatrikoo, tehosteraidat puuvillatrikoota, väri pinkki-vihreä-valkoinen turkoosin ja voimakkaan pinkin värisin tehosteraidoin. Tässä pohjan väritystä lähempää:
Hassua, miten tuo vihreä näyttää pinkin kanssa kudottuna aivan harmaalta - eritoten kuvassa.
Lapsenlapsi, neiti 8 v. saa tästä omaan huoneeseensa uuden maton.
Joskohan tämän tekeleen valmistuttua saisi puikot esille. Pikkuhiljalleen alkaa olla tarvetta "mummolan hätävarakopan täyttöön" ja joulumyyjäisiinkin olisi syytä aloitella jo jotain tarjolle laitettavaa. Millään ei malttaisi tulla tuolta pihalta sisälle ja asettua paikailleen muuta kuin korkeintaan pahimman sateen aikaan.
Iloista ja aurinkoista alkanutta elokuuta kaikille!
- ievastiina
perjantai 29. heinäkuuta 2016
No huh-huh,
onpas vierähtänyt aikaa siitä kun viimeksi on puikoiltani mitään pudonnut. Aivan kauhistuin kun kurkkasin tänne, huhtikuussa viimeksi olen neulonut. Osaankohan enää lainkaan...
No kaikkeen on syynsä vaikka selittelyltä vaikuttaakin. Olen puuhastellut pihahommissa - kotona kasvarin ja kukkapenkkien kimpussa sekä mökillä kasvimaalla, poiminut sieniä ja marjoja. Ihan hyvää hyötyliikuntaa sen jälkeen kun koko talven olin istua nyyköttänyt sohvan nurkassa aamusta iltaan jotain näpräten.
Nytkään ei ole esiteltävää neulomusten osalta, mutta uudesta kirjahankinnastani on kuitenkin pakko hehkuttaa. Kirjan tekijä on nuori rohkea suomalainen suunnittelija Lumi Karmitsa, ohjeet kirjoneuleita ja varsin hauskoja sellaisia.
Kaikista malleista on (Jorid Linvik-tyyliset) selkeät ruutupiirrokset ja näin ensi katselulla tuntuisi varsin toimivalta tottumattomammankin neulojan käyttöön.
Pitänee kokeilla toteuttaa muutamaa ohjetta!
Niin, kirja on kuukauden kirjana SSKK:ssaja saatavana myös Adlibrikseltä, hinta alle 30 e.
Näillä jatketaan...
- ievastiina
No kaikkeen on syynsä vaikka selittelyltä vaikuttaakin. Olen puuhastellut pihahommissa - kotona kasvarin ja kukkapenkkien kimpussa sekä mökillä kasvimaalla, poiminut sieniä ja marjoja. Ihan hyvää hyötyliikuntaa sen jälkeen kun koko talven olin istua nyyköttänyt sohvan nurkassa aamusta iltaan jotain näpräten.
Nytkään ei ole esiteltävää neulomusten osalta, mutta uudesta kirjahankinnastani on kuitenkin pakko hehkuttaa. Kirjan tekijä on nuori rohkea suomalainen suunnittelija Lumi Karmitsa, ohjeet kirjoneuleita ja varsin hauskoja sellaisia.
Kaikista malleista on (Jorid Linvik-tyyliset) selkeät ruutupiirrokset ja näin ensi katselulla tuntuisi varsin toimivalta tottumattomammankin neulojan käyttöön.
Pitänee kokeilla toteuttaa muutamaa ohjetta!
Niin, kirja on kuukauden kirjana SSKK:ssaja saatavana myös Adlibrikseltä, hinta alle 30 e.
Näillä jatketaan...
- ievastiina
keskiviikko 18. toukokuuta 2016
Melkein kuukausi...
on vierähtänyt siitä kun olen viimeksi täällä käynyt päivittelemässä. Aika on todellakin kulunut ihan siivillä. Pihahommia niin kotona kuin mökilläkin on ollut ihan kiitettävästi, aikaansaannokset ovat kuitenkin jääneet kaiken muun härdellin jalkoihin. Käsitöitä en varmaan pian osaa tehdä lainkaan, pakkasin puikotkin komeron perukoille kun neulominen alkoi niin kovin tökkiä.
Suureksi ilokseni minulla on osaava tytär, joka heiluttelee puikkoja hyvin näppärästi. Äitienpäivälahjaksi sain häneltä kuvassa näkyvät, aivan ihanat raitasukat. Ne on neulottu Katia Darlingista, ovat ihanan pehmoiset ja aivan mahdottoman lämpimät.
Kuvan vihreisiin sukkiin tytär on suunnitellut kuvion muunnellen raitasukkien kuviota ja toteuttanut neuleen Novitan Nallesta. Nämä ihanuudet sain eilen synttärilahjaksi kuvasssa näkyvien unikonsiemenpussien ja leinikkikortin myötä. Nyt on äiteellä sukkia kun vain raatsisi käyttää!! Unikot ovat yksilempikukistani, nyt on siemeniä moneen lähtöön!!Kiitos Marjo!
Olen myös kovin otettu kuvan Viherrinkimyymälän lahjakortista. Kiitos Jarno ja Maria, tulen käyttämään tuon pikimmiten!
Tälläista mukavaa välipalaa on ollut tarjolla tavalliseen arkeen ja mansikkakakkua on syöty. Pihatöissä riittää tekemistä vielä vaikka kuinka joten käsitöistä ei saattane tulla postauksia ihan lähiaikoina.
Mukavaa toukokuun loppua kaikille ja iloisia kevään juhlia niille joilla juhlia on tiedossa!
Ens kertaan - ievastiina
Suureksi ilokseni minulla on osaava tytär, joka heiluttelee puikkoja hyvin näppärästi. Äitienpäivälahjaksi sain häneltä kuvassa näkyvät, aivan ihanat raitasukat. Ne on neulottu Katia Darlingista, ovat ihanan pehmoiset ja aivan mahdottoman lämpimät.
Kuvan vihreisiin sukkiin tytär on suunnitellut kuvion muunnellen raitasukkien kuviota ja toteuttanut neuleen Novitan Nallesta. Nämä ihanuudet sain eilen synttärilahjaksi kuvasssa näkyvien unikonsiemenpussien ja leinikkikortin myötä. Nyt on äiteellä sukkia kun vain raatsisi käyttää!! Unikot ovat yksilempikukistani, nyt on siemeniä moneen lähtöön!!Kiitos Marjo!
Olen myös kovin otettu kuvan Viherrinkimyymälän lahjakortista. Kiitos Jarno ja Maria, tulen käyttämään tuon pikimmiten!
Tälläista mukavaa välipalaa on ollut tarjolla tavalliseen arkeen ja mansikkakakkua on syöty. Pihatöissä riittää tekemistä vielä vaikka kuinka joten käsitöistä ei saattane tulla postauksia ihan lähiaikoina.
Mukavaa toukokuun loppua kaikille ja iloisia kevään juhlia niille joilla juhlia on tiedossa!
Ens kertaan - ievastiina
perjantai 22. huhtikuuta 2016
..haahuilua...
Ärsyttävää, kun mistään puuhasta ei saa kunnon otetta. Käsitöiden tekeminen on ihan jumissa, neulominen ei lähde luistaakseen vaikka muutamaan kertaan olen aloitussilmukoita luonutkin. Samoin mattokankaan edistyminen on aika tikkuista. Taimia olen kasvatellut hissukseen ja edelleenkin himoitsen jotain kasvarin tapaista tuohon pihalle. Saas nähdä miten käy....
Pihahommat eivät ole vielä suuremmin käynnistyneet, on vielä aika märkää vaikka lumet alkavatkin olla tiessään. Lisäksi hammaslääkärikäynnit ovat sekoittaneet ohjelmaa parina päivänä.
Yhtenä päivänä sain sentään leivottua, mutta sekään ei mokailematta onnistunut. Tarkoitus oli leipoa riisipyöröjä ja laitoin taikinan tulemaan. Ihmettelin miksi taikina on niin vaaleaa - mikä vika jauhoissa....No eihän se vika jauhoissa ollut, olin sen suuremmin pussin kylkeen katsomatta holauttanut taikinaan vehnäjauhoja hiivaleipäjauhojen sijasta. Leivoinpa sitten vehnäsämpylöitä
ja muutaman aurajuustopatongin.
Puuro odotti kuitenkin pyörötaikinaa, joten se hiivaleipätaikina tekeille ja leipomaan.
Hyviä olivat kaikki lämpimäiset ja pakastinkin täyttyi ihan kertaheitolla.
Koska uusia, valmistuneita käsitöitä ei ole kuvattavaksi laitan kuvan vuosia sitten ristipistoilemastani keittiön seinällä roikkuvasta taulusta.
Ommellun kuvan koko on 25 cm x 35 cm. Malli oli aikanaan jossain espanjankielisessä lehdessä enkä ihastukseltani voinut jättää sitä tekemättä. Taulu on ommeltu aidakankaalle 7 pistoa/cm ja värejä oli liki 50. Tämä on ristipistotöistäni haastavin, kaunein ja rakkain ja asettuu keittiömme seinälle paremmin kuin hyvin.
Tällaiset tarinat tänään, nyt lähden uhmaamaan säätä ja ripustan pyykit narulle.
Takatalvetonta viikonloppua kaikille!
Pihahommat eivät ole vielä suuremmin käynnistyneet, on vielä aika märkää vaikka lumet alkavatkin olla tiessään. Lisäksi hammaslääkärikäynnit ovat sekoittaneet ohjelmaa parina päivänä.
Yhtenä päivänä sain sentään leivottua, mutta sekään ei mokailematta onnistunut. Tarkoitus oli leipoa riisipyöröjä ja laitoin taikinan tulemaan. Ihmettelin miksi taikina on niin vaaleaa - mikä vika jauhoissa....No eihän se vika jauhoissa ollut, olin sen suuremmin pussin kylkeen katsomatta holauttanut taikinaan vehnäjauhoja hiivaleipäjauhojen sijasta. Leivoinpa sitten vehnäsämpylöitä
ja muutaman aurajuustopatongin.
Puuro odotti kuitenkin pyörötaikinaa, joten se hiivaleipätaikina tekeille ja leipomaan.
Hyviä olivat kaikki lämpimäiset ja pakastinkin täyttyi ihan kertaheitolla.
Koska uusia, valmistuneita käsitöitä ei ole kuvattavaksi laitan kuvan vuosia sitten ristipistoilemastani keittiön seinällä roikkuvasta taulusta.
Ommellun kuvan koko on 25 cm x 35 cm. Malli oli aikanaan jossain espanjankielisessä lehdessä enkä ihastukseltani voinut jättää sitä tekemättä. Taulu on ommeltu aidakankaalle 7 pistoa/cm ja värejä oli liki 50. Tämä on ristipistotöistäni haastavin, kaunein ja rakkain ja asettuu keittiömme seinälle paremmin kuin hyvin.
Tällaiset tarinat tänään, nyt lähden uhmaamaan säätä ja ripustan pyykit narulle.
Takatalvetonta viikonloppua kaikille!
maanantai 18. huhtikuuta 2016
Kaikkeen sitä ryhtyykin...
Viimeksi ilmestyneen Cross Stitcher-lehden kylkiäisenä tuli pieni pistoilupaketti: puinen, valmiiksi rei'itetty pohja lankoineen ja muine tykötarpeineen.
Ajattelin, että helppo homma, piankos tuo nyt on on pistoiltu ja pikkulikka saa leikkeihinsä ommellun pupusen. Vaan eipä käynytkään ihan sormia näpsäyttämällä. Puiselle palikalle pistoileminen ei ollutkaan helppoa enää siinä vaiheessa kun piti päätellä ompelulangat. Kankaalle pistoillun työn päätteleminen on leikkiä kun kangas taipuu mutta tuo ei antanut jälkeä yhtään. No sain kuitenkin työn - vajaan 8 cm:n mittaisen pupusen - valmiiksi,
työn taustapuolelle levitin vielä ohuelti väritöntä puuliimaa varmistamaan että päätellyt langat eivät pääse leikeissä purkautumaan.
Taas olen siis kokemusta rikkaampi, ennen en ole edes nähnyt tuollaisia valmiiksi rei'itettyjä pohjia saati sitten pistoillut. Ja samalla sain muistutuksen omien kykyjeni yliarvioimisesta - sen kun vain muistaisi edes seuraavaan päivään.
Neulominen ei oikein innosta, kokeilin eilen, mutta purkuun meni sekin vähäinen aloitus. Sadepäivän ratoksi laitoin taikinan kohoamaan, riisipyörösiä olisi tarkoitus leipoa. Saa nähdä millaisin lopputuloksin tästä selviydyn.
Mukavaa viikkoa kaikille!
- ievastiina
Ajattelin, että helppo homma, piankos tuo nyt on on pistoiltu ja pikkulikka saa leikkeihinsä ommellun pupusen. Vaan eipä käynytkään ihan sormia näpsäyttämällä. Puiselle palikalle pistoileminen ei ollutkaan helppoa enää siinä vaiheessa kun piti päätellä ompelulangat. Kankaalle pistoillun työn päätteleminen on leikkiä kun kangas taipuu mutta tuo ei antanut jälkeä yhtään. No sain kuitenkin työn - vajaan 8 cm:n mittaisen pupusen - valmiiksi,
työn taustapuolelle levitin vielä ohuelti väritöntä puuliimaa varmistamaan että päätellyt langat eivät pääse leikeissä purkautumaan.
Taas olen siis kokemusta rikkaampi, ennen en ole edes nähnyt tuollaisia valmiiksi rei'itettyjä pohjia saati sitten pistoillut. Ja samalla sain muistutuksen omien kykyjeni yliarvioimisesta - sen kun vain muistaisi edes seuraavaan päivään.
Neulominen ei oikein innosta, kokeilin eilen, mutta purkuun meni sekin vähäinen aloitus. Sadepäivän ratoksi laitoin taikinan kohoamaan, riisipyörösiä olisi tarkoitus leipoa. Saa nähdä millaisin lopputuloksin tästä selviydyn.
Mukavaa viikkoa kaikille!
- ievastiina
keskiviikko 13. huhtikuuta 2016
Lopultakin lankaa...
Vanhan perinnerukin kesyttäminen olikin hankalampaa kuin ennalta arvasin. Rukin osat ovat kuluneet ja vuosien saatossa haristuneet, pyörä on hieman vino, ämmän ja samalla nyörin kiristys haasteellista. Niinkuin Tuulia Salmelan Kehrääjän käsikirjassa todetaan, vanha ja kunnossa oleva perinnerukki soveltuu hyvin osaavalle kehrääjälle. Minun tapauksessani oli kaksi puutetta: huonossa kunnossa oleva rukki ja osaamaton, aloitteleva kehrääjä.
Mutta sinnikkyyteni palkittiin kuitenkin omasta mielestäni ihan ruhtinaallisesti. Nyt on vyyhdellä kolmisäikeistä lampaanvilla/koirankarvalankaa 185 g /n. 400 m, suhde 40/60. Lanka on kerrattu osin kolmelta päältä, osin ketjukertauksena. Ketjukertaus on mielestäni hieman hankalaa ns.nopealla rukilla, kolmelta päältä kertaaminen onnistui hyvin,vaikka rullatelineen virkaa toimitti muovikori ja pitkät puikot ilman jarrua.
Tässä vyyhti ennen pesua, kierre on mielestäni kohdallaan, muutama saparo ja solmimalla tehty säikeen jatkaminen kyllä näkyy...
Pestynä lanka näyttää kuohkeammalta, langan paksuuden vaihtelu näkyy kyllä selvemmin kuin pesemättömässä...
..mutta olen ikionnellinen siitä,että onnistuin saamaan aikaan lankaa.
Seuraavasta kehruuksesta en osaa sanoa muuta kuin sen, että edelleenkin kesyttelen tuota Ristiinaa ja luultavasti kokeilen kehrätä alpakkaa, niitä villoja kun minulla on neljässä eri värissä yhteensä reilu puoli kiloa. Kehruuajankohta on myös avoin, mattokangas on puissa ja pihahommat ihan huulilla joten katotaan mitä syntyy.
Aurinkoista viikkoa kaikille!
- ievastiina
++++
Lisäänpä tähän muutamia kuvia vanhasta Ristiinasta:
..vanhoja rullia on käytössä vielä pari kappaletta, mies sorvasi joitakin kappaleita lisäksi....
..ämmä on kiilattu pahvin paloilla toimivaan asentoon kun kiristin on liian väljä eikä kiristysvara riitä..
..nuo koristekoukerot mietityttävät miteköhän ja millä aineilla ne on mahdettu aikanaan tehdä....
++++
- ievastiina
Mutta sinnikkyyteni palkittiin kuitenkin omasta mielestäni ihan ruhtinaallisesti. Nyt on vyyhdellä kolmisäikeistä lampaanvilla/koirankarvalankaa 185 g /n. 400 m, suhde 40/60. Lanka on kerrattu osin kolmelta päältä, osin ketjukertauksena. Ketjukertaus on mielestäni hieman hankalaa ns.nopealla rukilla, kolmelta päältä kertaaminen onnistui hyvin,vaikka rullatelineen virkaa toimitti muovikori ja pitkät puikot ilman jarrua.
Tässä vyyhti ennen pesua, kierre on mielestäni kohdallaan, muutama saparo ja solmimalla tehty säikeen jatkaminen kyllä näkyy...
Pestynä lanka näyttää kuohkeammalta, langan paksuuden vaihtelu näkyy kyllä selvemmin kuin pesemättömässä...
..mutta olen ikionnellinen siitä,että onnistuin saamaan aikaan lankaa.
Seuraavasta kehruuksesta en osaa sanoa muuta kuin sen, että edelleenkin kesyttelen tuota Ristiinaa ja luultavasti kokeilen kehrätä alpakkaa, niitä villoja kun minulla on neljässä eri värissä yhteensä reilu puoli kiloa. Kehruuajankohta on myös avoin, mattokangas on puissa ja pihahommat ihan huulilla joten katotaan mitä syntyy.
Aurinkoista viikkoa kaikille!
- ievastiina
++++
Lisäänpä tähän muutamia kuvia vanhasta Ristiinasta:
..vanhoja rullia on käytössä vielä pari kappaletta, mies sorvasi joitakin kappaleita lisäksi....
..ämmä on kiilattu pahvin paloilla toimivaan asentoon kun kiristin on liian väljä eikä kiristysvara riitä..
..nuo koristekoukerot mietityttävät miteköhän ja millä aineilla ne on mahdettu aikanaan tehdä....
++++
- ievastiina
sunnuntai 3. huhtikuuta 2016
...ei aivan Anelmaista....
mutta vähän viitteitä siihen suuntaan noissa musta-harmaissa, Nallesta neulotuissa lapasissa
Toisen lapasparin vihreä on Nallea ja sininen todella vanhaa Suupohjan Kehruutehtaan nylonvahvisteista Harmonella-kampalankaa, niinkuin kerän pohjalla olleesta vyötteestä selviää:
Ostin langan aikoinaan reilut parikymmentä vuotta sitten Anttilasta silloisen markka-ajan hintaan 12,90/100 g - ja tietysti sen kilon säkin. Nuorimmaiselleni, jonka paitalangaksi tämä oli ostettu, maksoin kerimispalkkaa muistaakseni markan vyyhdeltä.
Paitaa tästä langasta ei koskaan neulottu koska väri ei loppujen lopuksi ollutkaan hänelle mieluinen. Pitkällisten lankavalintojen jälkeen paita neulottiin tummemmasta sinisestä ja tämä jäi lojumaan kaappiin. Nyt olen yrittänyt suoltaa tätä lankaa pienempiin neuleisiin, mutta aika riittoisalta näyttää. Käsinpestävänä ei myöskään kuulu monen suosikkeihin. No mummolan hätävarakopan lapasina menee, vanuttuu ja paranee käytössä.
Että semmmonen tarina tällä langalla.
Viikon aikana aikaa kului enempi lehtien lukemiseen kuin käsitöihin. Puutarha-aiheiset lehdet ovat niin täynnä kaikkea ihanaa....mistä vain aikaa ja voimia kaikken kivan puuhasteluun sitten kun pihahommiin lopulta pääsee.
Mukavaa ja aurinkoista alkanutta huhtikuuta!
- Ievastiina
Toisen lapasparin vihreä on Nallea ja sininen todella vanhaa Suupohjan Kehruutehtaan nylonvahvisteista Harmonella-kampalankaa, niinkuin kerän pohjalla olleesta vyötteestä selviää:
Ostin langan aikoinaan reilut parikymmentä vuotta sitten Anttilasta silloisen markka-ajan hintaan 12,90/100 g - ja tietysti sen kilon säkin. Nuorimmaiselleni, jonka paitalangaksi tämä oli ostettu, maksoin kerimispalkkaa muistaakseni markan vyyhdeltä.
Paitaa tästä langasta ei koskaan neulottu koska väri ei loppujen lopuksi ollutkaan hänelle mieluinen. Pitkällisten lankavalintojen jälkeen paita neulottiin tummemmasta sinisestä ja tämä jäi lojumaan kaappiin. Nyt olen yrittänyt suoltaa tätä lankaa pienempiin neuleisiin, mutta aika riittoisalta näyttää. Käsinpestävänä ei myöskään kuulu monen suosikkeihin. No mummolan hätävarakopan lapasina menee, vanuttuu ja paranee käytössä.
Että semmmonen tarina tällä langalla.
Viikon aikana aikaa kului enempi lehtien lukemiseen kuin käsitöihin. Puutarha-aiheiset lehdet ovat niin täynnä kaikkea ihanaa....mistä vain aikaa ja voimia kaikken kivan puuhasteluun sitten kun pihahommiin lopulta pääsee.
Mukavaa ja aurinkoista alkanutta huhtikuuta!
- Ievastiina
keskiviikko 30. maaliskuuta 2016
... on päässy hämärtymään...
tuo neulepuikkojen tarkotus. Mitään valmista niillä ei kuukauteen syntynyt ennenkuin tänään repäsin
neulomalla ekaluokkalaiselle lapaset. Just sen verran löytyi Nallen jämiä, että näihin 150 cm:n kokoisiin löytyi tarpeet - ihan kokonaiset 42 g. Ja voin sanoa että oli takkuista tuo neulominen, ajatukset pyörivät etupäässä siemenostoksissa ja kylvöksissä,ei ole paljon neulomisajatuksille sijaa ellei ole ihan pakottavaa tarvetta. Nyt oli! Menivät suoriltaan puikolta sormia lämmittämään ja - kuraleikkeihin tietysti!
Tässäpä sitä taas riittääkin kuukaudeksi sulattelemista.
Muuten menee mukavasti, aurinko paistaa ja linnut laulaa.
Samaa toivon teille muillekin!
- Ievastiina
neulomalla ekaluokkalaiselle lapaset. Just sen verran löytyi Nallen jämiä, että näihin 150 cm:n kokoisiin löytyi tarpeet - ihan kokonaiset 42 g. Ja voin sanoa että oli takkuista tuo neulominen, ajatukset pyörivät etupäässä siemenostoksissa ja kylvöksissä,ei ole paljon neulomisajatuksille sijaa ellei ole ihan pakottavaa tarvetta. Nyt oli! Menivät suoriltaan puikolta sormia lämmittämään ja - kuraleikkeihin tietysti!
Tässäpä sitä taas riittääkin kuukaudeksi sulattelemista.
Muuten menee mukavasti, aurinko paistaa ja linnut laulaa.
Samaa toivon teille muillekin!
- Ievastiina
lauantai 26. maaliskuuta 2016
Hyvää Pääsiäistä!
Aamuinen lumisade on enää muisto vain ja aurinko pilkottelee pilvien lomasta. Ihmeellinen vaikutus vähäiselläkin valoisuudella saati sitten auringolla.
Jos nyt pyhinä saisi käsitöistä kiinni ihan eri otteella kuin viime päivinä. Tosin, saatoin kuluneella viikolla loppuun aiemmin mainitsemani Unikko-tyynyn. Nyt tuota tyynyä katsellessani tuntuu kuin olisin palannut ajassa taaksepäin monta kymmentä vuotta, tuli ihan mummolafiilikset. Mutta tykkään unikoista niin paljon ja menee vielä aikaa ennen kuin pääsen ihastelemaan niitä kukkapenkistäni joten - olkoon menneeksi tämän kerran....
Tämä kävisi tietenkin myös pääsiäiskukasta, mutta varmuuden vuoksi ostin keltaisia tulppaaneita pari nippua, keltainen kun valaisee harmaammankin päivän.
Siispä toivottelen iloa ja valoa pääsiäiseenne!
- ievastiina
Jos nyt pyhinä saisi käsitöistä kiinni ihan eri otteella kuin viime päivinä. Tosin, saatoin kuluneella viikolla loppuun aiemmin mainitsemani Unikko-tyynyn. Nyt tuota tyynyä katsellessani tuntuu kuin olisin palannut ajassa taaksepäin monta kymmentä vuotta, tuli ihan mummolafiilikset. Mutta tykkään unikoista niin paljon ja menee vielä aikaa ennen kuin pääsen ihastelemaan niitä kukkapenkistäni joten - olkoon menneeksi tämän kerran....
Tämä kävisi tietenkin myös pääsiäiskukasta, mutta varmuuden vuoksi ostin keltaisia tulppaaneita pari nippua, keltainen kun valaisee harmaammankin päivän.
Siispä toivottelen iloa ja valoa pääsiäiseenne!
- ievastiina
keskiviikko 16. maaliskuuta 2016
..linnunlaulua...
..kuuluu aamuisin jo varsin paljon! Ja lokit ovat saapuneet ja se jos mikä on kevään merkki - viikonloppuna rapunpielestämme otettu kuva tosin kertoo ettei se samainen kevät ole meillä vielä kaikilta osin ihan tässä ja nyt...
vaikka narskut kukkivatkin..
Sitkeitä kukkia nuo narsissit, aluksi roikkuivat puolikuoliaan näköisinä kun kohtasivat kylmää, mutta muutaman päivän kuluessa ovat ryhdistäytyneet eivätkä enää ole millänsäkään.
En tiedä kipeytyikö selkäni katolta pudonneiden lumien lapioimisesta vai rukin ääressä kyhjöttämisestä - vaiko molemmista - mutta alkuviikko on ollut varsin kivulias.
Kehräämiseni on edistynyt kuitenkin sen verran, että yhden säierullan sain kerratuksi. Ketjukertauksena kertasin ja lanka näytti ennen pesua ( = kastelu haaleassa vedessä ilman pesuainetta)
ihan kohtuullisen hyvältä, ei liian ylikierteiseltä vaikka säiettä kehrätessä niin kuvittelin...
Kuivatuksen jälkeen lanka oli hieman pörröisempää - ilmeisesti koirankarvan ansiosta - mutta olen ihan tyytyväinen lopputulokseen.
Seuraava lanka tulee olemaan myös kolmisäikeistä, tarkoitukseni on kerrata se suoraan rullilta. Jännä nähdä miten se kokeilu onnistuu.
Nyt en ole kehrännyt pariin päivään, sillä pistelin yhden pienen ristipistotyön tässä välillä.
Maanantaina ostamani ristipistolehden kylkiäisenä
oli pieni, soma ompelupaketti korttipohjineen ja sehän täytyi pistellä ihan heti tuoreeltaan.
Eikä siitä lainkaan hassumpi tullutkaan.
Tällaista ajankulua olen harrastanut. Eilen siihen liittyi myös ihana auringonpaiste ja ihan yhtä hyvältä näyttää tänä aamunakin. Siispä seuraavaksi levitänkin pyykit ulos kuivumaan.
Mukavaa viikkoa ja palmusunnuntaita!
Virpomisiin!!!
- ievastiina
vaikka narskut kukkivatkin..
Sitkeitä kukkia nuo narsissit, aluksi roikkuivat puolikuoliaan näköisinä kun kohtasivat kylmää, mutta muutaman päivän kuluessa ovat ryhdistäytyneet eivätkä enää ole millänsäkään.
En tiedä kipeytyikö selkäni katolta pudonneiden lumien lapioimisesta vai rukin ääressä kyhjöttämisestä - vaiko molemmista - mutta alkuviikko on ollut varsin kivulias.
Kehräämiseni on edistynyt kuitenkin sen verran, että yhden säierullan sain kerratuksi. Ketjukertauksena kertasin ja lanka näytti ennen pesua ( = kastelu haaleassa vedessä ilman pesuainetta)
ihan kohtuullisen hyvältä, ei liian ylikierteiseltä vaikka säiettä kehrätessä niin kuvittelin...
Kuivatuksen jälkeen lanka oli hieman pörröisempää - ilmeisesti koirankarvan ansiosta - mutta olen ihan tyytyväinen lopputulokseen.
Seuraava lanka tulee olemaan myös kolmisäikeistä, tarkoitukseni on kerrata se suoraan rullilta. Jännä nähdä miten se kokeilu onnistuu.
Nyt en ole kehrännyt pariin päivään, sillä pistelin yhden pienen ristipistotyön tässä välillä.
Maanantaina ostamani ristipistolehden kylkiäisenä
oli pieni, soma ompelupaketti korttipohjineen ja sehän täytyi pistellä ihan heti tuoreeltaan.
Eikä siitä lainkaan hassumpi tullutkaan.
Tällaista ajankulua olen harrastanut. Eilen siihen liittyi myös ihana auringonpaiste ja ihan yhtä hyvältä näyttää tänä aamunakin. Siispä seuraavaksi levitänkin pyykit ulos kuivumaan.
Mukavaa viikkoa ja palmusunnuntaita!
Virpomisiin!!!
- ievastiina
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)































